El Gremi d’Escoles d’Idiomes de Catalunya (GEIC) ha publicat en la seva newsletter per a acadèmies associades una entrevista a l’Olga López, codirectora de FRIENDS IDIOMES i també vicepresidenta del Gremi.
Explica’ns una mica del teu pas per la docència. Doncs soc filòloga anglesa, i tinc el Màster del Professorat de Secundària, però durant les pràctiques del màster va ser quan vaig decidir que no volia dedicar-m’hi. En realitat la docència m’agrada, però vaig trobar el sistema a secundària massa farragós i burocràtic. Després d’això, vaig estar diversos anys treballant en altres sectors.
Si no haguessis sigut professor d’anglès, a què t’hauries dedicat? Sempre ho havia tingut bastant clar, però també m’agrada la psicologia.
Quina és la teva música preferida? Pop, rock, els clàssics, una mica de tot. Preferits Bryan Adams, Michael Bublé, Queen, entre d’altres.
Si t’haguessis de definir en tres paraules, quines serien? Directa, honesta i somiadora.
Què és l’anglès, els idiomes en general, per a tu? Els idiomes ens obren la ment, ens donen l’opció de millorar personal i professionalment, de viatjar, de conèixer altres realitats i persones d’arreu del món. Per mi l’anglès és una passió.
Com vas arribar a ser director d’un centre d’idiomes i de reforç? Crec que ho tenia clar des que estudiava, però trobar el Friends va ser una casualitat. El Friends es va fundar el 1998, i nosaltres el vam agafar en traspàs el 2010. Una de les coses millors que hem fet.
Com van ser els teus inicis al sector (acadèmia d’idiomes no reglada)? Molt durs perquè el 2010, quan vaig deixar una molt bona feina fixa en plena crisi econòmica, em van quasi tractar de boja. Des de llavors, no me’n he penedit ni un dia. Però sí que puc reconèixer que no és el mateix treballar de professora al sector “no-reglada” que gestionar un negoci. Al llarg dels anys he après molt amb el sistema “trial and error”.
Quina reivindicació faries a favor de les acadèmies d’idiomes no reglades? Enguany les acadèmies no som el que érem fa 20 anys, som un sector molt potent, organitzat, amb molts professionals, i molt bons, treballant-hi. No som uns aficionats donant classes de repàs o classes particulars. Tenim plans d’estudi, una organització, uns objectius a final de curs. Hi ha molt desconeixement de què realment fem. Digueu-me agosarada, però el nivell d’anglès d’aquest país el fem pujar les acadèmies no-reglades. El nostre sistema és bastant “infal·lible”.
Com és la teva acadèmia d’idiomes? Digues-nos tres punts forts i tres punts febles al respecte. La nostra acadèmia és familiar, seriosa i professional. Un punt feble és que intentem adaptar-nos tant a les necessitats de cada alumne, que a vegades se’ns fa molt difícil d’organitzar-ho tot. Si el dia tingués més de vint-i-quatre hores…
Parla’ns una mica de la metodologia que utilitzeu al teu centre. Doncs tenim alumnes des de P2 fins a adults, pel que la nostra metodologia va canviant i adaptant-se a les edats dels alumnes. Quan són molt petits, és molt important introduir-los a la llengua des del minut 1, tot jugant, a través de la música i la teatralitat. A mesura que es van fent grans, ens anem tornant més acadèmics, però sempre amb un principi lúdic i emprant la llengua anglesa com a vehicle.
Fa dos anys, vam viure unes de les pandèmies amb més impacte socioeconòmic del món, com heu viscut el període de la Covid-19? Doncs com tothom, adaptant-nos a la nova situació en dos dies i posant-nos a prova cada dia.
Quins avantatges i quins desavantatges pots treure d’aquest període? Avantatges un de molt clar: l’ús de les tecnologies, especialment en les classes online. Desavantatges: la pèrdua del contacte cara a cara amb l’alumne i la pèrdua de classes per part dels alumnes més petits.
Quin és el lema/leitmotiv que millor defineix el teu centre? Doncs el nostre lema personal és renovar-se o morir, i el de la nostra acadèmia és “la TEVA acadèmia” perquè intentem personalitzar el procés de millora i aprenentatge de cada alumne.
Com vas arribar al GEIC? A través de la Noelia, la presidenta i una de les fundadores del GEIC. Ens vam retrobar durant la pandèmia i em va engrescar a formar part del Gremi.
Quin és el teu paper dintre del Gremi d’Escoles d’Idiomes de Catalunya? He sigut vocal, i fa aproximadament un any vaig passar a ser vicepresidenta. També formo part de la comissió de comunicacions del Gremi des de l’inici.
Com va ser el període de la Covid-19 al GEIC? Molt estressant, reunions a totes hores, notícies que no arribaven, sempre pendents de les noves restriccions, de com lluitar contra les injustícies tot i tenir en compte els perills de la Covid-19. Un període bastant convuls.
Quina lluita encamines dins del Gremi d’Escoles d’Idiomes de Catalunya? Sempre amb companys de la junta n’encaminem moltes, però la més important és lluitar contra un conveni que no ens representa gens ni mica, lluitar per unes condicions més adequades al nostre sector i per poder donar veu a totes les acadèmies d’idiomes i de reforç dins el sector de la no-reglada.
Per què creus que el GEIC és important? Un gremi o associació és essencial en qualsevol sector. Sempre diem que la unió fa la força, i és ben veritat. Abans de la pandèmia, jo mateixa vaig buscar informació, com molts altres companys, per trobar qui ens pogués representar, i no existia ningú. Per sort, uns companys van tenir la iniciativa de crear el Gremi i jo vaig tenir la sort de trobar-los i aquí estem, tres anys després, lluitant per un sector més ordenat i més just.
Per què una acadèmia d’idiomes i de reforç s’ha de fer del GEIC? Durant el període de la pandèmia es va veure molt clar que necessitàvem una unitat, un referent, una associació que lluités pels nostres interessos. Va ser una època dura, però molt maca en aquest sentit. Vaig conèixer moltes acadèmies i vam compartir moltíssimes coses i ens vam nodrir uns dels altres. Enguany, sembla que no sigui necessari estar units, o agremiar-nos. Des de dins i veient el treball que fem i sobretot el camí que encara ens queda per recórrer, deixeu-me dir-vos, companyes i companys, que encara tenim molts reptes al davant, que només superarem com a sector si estem units.